onsdag, juli 08, 2009

Vi väntar och längtar efter Pocus

Vi ska starta vår semester med att vara hundvakt och vi ser alla fram emot att få sällskap av vår Gudhund Pocus (inte han på bilden dock) som är en Whippet, "stor benig springhund". Jag kan inte tänka mig en bättre start på semestern faktiskt - hundpromenader måste man ju verkligen gå ner i varv av (om man inte har en tid att passa eller ett jobb att rusa till).

Vi är ju noviser och har fått lite instruktioner och det känns ju som att det här kommer vi nog klara av:

  • Han orkar gå långt om de inte är för varmt, typ 28 grader som de var nu ett tag, då blir han seg och man får dra fram honom....
  • Då gillar han att bada, eller bada och bada...han går ner i vattnet och lägger sig.
  • Vissa dagar går jag ut med honom 4 gånger, vid typ 8.00 och sen 14.00 och 19.00 och vid 22 tiden, men ibland 3 gånger eller 5-6 gånger om grannbarnen kommer och vill gå ut.
  • Ni kan ha honom lös på gräsmattan och han lyssnar på sitt namn.
  • Mat 2 gånger om dagen, morgon och vid 18-19 tiden och en skål vatten. Jag visar hur mycket mat.
  • Inga problem med andra hundar men tänk att om de är en tik så kanske han kommer att fåna sig och vilja para sig...man vet aldrig! Håll koll annars gillar han att springa och leka med andra hundar, han kan låta lite då men de är bara "lekläten". Och så börjar han springa gärna, fort, och då hinner inga andra hundar med tyvärr...
  • Han förstår NEJ jättebra.
  • Om han piper på natten så är de för att han är ensam, när jag sover uppe i sovrummet så börjar han pipa vid trappan vid 4-tiden. Jag blir tokig på honom, då släpper jag ut honom så att han får pinka på tomten och sen går han in och får sin mat, då tystnar han...men han vill egentligen bara ha sällsis, han har blivit så van vid att jag sover på soffan, då är han tyst tills jag vaknar.
  • De är ingen brådis att gå ut på morgonen, ibland när jag inte orkar gå ut så får han pinka på baksidan och sen gå in och lägga sig så går jag vid 10-11 tiden, de funkar finfint.
  • Asfalt eller grusväg går helbra, han är inte förtjust i de grova gruset vi har i Hermanstorp vid huset, då stannar han och står och väntar medan jag går runt.
Vi längtar till söndag - kanske kan han komma redan på lördag...

Totalt antal besökare:
Besök denna månad:
Besök denna veckan:
Besök idag:
Besök online: