lördag, november 04, 2006

Tallin - en mardrömsresa i två akter!

Akt ett
Vi tar en mini-höstlovs-semesterresa till Tallin, det blir kul för oss alla att komma bort från vardagsstressen. Sagt och gjort...
Vi hade bokat resa onsdagen den 1 november en extra hotellnatt i Tallin och hemkomst lördag förmiddag. Pyry blev tvungen att jobba på onsdagenså vi skulle mötas i Frihamnen, barnen och jag skulle ta Tallinbussen som startat i Mora och skulle gå från Bålsta kl 15.30.
Onsdagen startade med snöoväder!!! Leif vår snälle granne körde ner barnen och mig till centrum, vi väntade på Tallinbussen... äntligen kom den en ½ timme sent. Sen började eländet...trafikkaos med olcykor och massor av stillastående fordon praktiskt taget hela vägen in till stan, all extra tid försvann och som tur var hade jag telefonkontakt med Pyry som stod i terminalen och förde vår talan. I bussen fanns många människor som skulle åkte redan kvällen innan men fått vända långt tidigare för deras skulle så var det inte roligt att klockan närmade avgångstiden och våra barn var allt annat än glada och den stackars chauffören som endast kunde estniska försökte göra sitt bästa.
1½timme efter utsatt avgångstid ringer Pyry och säger att "Nu är det kört" båten har lämnat kajen och vi i bussen befinner oss på Sveavägen. Suck. Det var bara att kasta sig av med barnen , ta sig till centralstationen och försöka komma på första bästa tåg hemåt. All tågtrafik stog still pga frusna växlar! Strax före 22 kommer vi på första tåg åt rätt håll som går till Kungsängen och det fanns inget val, det var bara att åka med. Jag försökte förgäves få tag i en taxi men det fanns INGA bilar var det enda besked jag fick det var bara att ringa Leif och då kände vi hur mycket kan man egentligenbegära av sina grannar för endast en idiot beger sig ut i detta snöoväder.. men han kom och vi kunde komma hem! Tack för det.

Akt två
Pyry bokade om vår resa, vi förlorade hotellövernattningen men fick måltidskuponger istället. Vi tog det säkra före det osäkra och åkte i god tid med buss, pendeltåg, tunnelbana och buss igen till Frihamnen. Vi incheckningen bad Pyry om passen.
PASSEN, låg kvar i den väska jag packade ur för att ta en resväska med hjul. Utan pass ingen resa! Nu hade vi drygt 2tim och 40min innan avgång! Pyry kastade sig iväg och begav sig till centralen, hann precis på ett regionaltåg mot Västerås. JAg ringde till varenda granne som jag kunde komma på och fick då napp hos Christian (en räddande ängel, tusen tack!) som rusade hem till oss, hämtade passen och lånade vår bil och mötte Pyry på perrongen i Bålsta station och där hade han tre minuter till godo innan pendeltåget gick till stan, där tog han en taxi och vi hade 20 minuter till godo innan m/s Victoria la ut från kajen med oss ombord på väg mot Tallin.... Jag vet nog ingen som kämpar så hårt för sin familj som våran Pappa! Tack för det!
sa jag att Leif ringde med panik i rösten att han precis sett någon köra iväg med våran bil :-)

Tallin.... för övrigt kan man både ha och mista...fast nu är jag nog lite färgad av allt eländet.
Totalt antal besökare:
Besök denna månad:
Besök denna veckan:
Besök idag:
Besök online: