tisdag, augusti 15, 2006

Valet i Bålsta och lite om Sockerdricka

Välkommen hem Anna, i natt kom min guddotter hem från en spännande resa i Italien: Vendig och Assissi bla det ska bli roligt att få höra hur det varit. Hon är klok och har fört dagbok på under resan, det kommer att vara ett kärt minne!

Det har bildats ett föräldraparti här i Bålsta som ska värna om barnen och deras skola/framtid. Dom delade ut kallelse till årsmöte i centrum idag. Kul att dom försöker att göra sina röster hörda men en så "nischad/smal" linje gör det omöjligt åtminstonde för mig att rösta på dom.
Tänk om dessa hågade människor istället engagerade sig i ett etablerat parti och drev sina frågor där, vore det inte mycket bättre och en större sannolikhet att kunna påverka?
En annan sak som det tyckts till om i medierna är att man klagar på att medelåldern är hög i Kommunfullmäktige, men hur många av dessa personer tex i föräldraparti (något yngre) har engagerat sig inom politiken? Det är ju först som medlem man kan bli valbar via kryssen på röstsedeln.. Partierna skriker efter nya engagerade aktiva medlemmar! Här finns chans att påverka.
En orsak tror jag som definitivt gäller för oss småbarnsföräldrar är att klaga lätt men att ge av sin tid är tuffare. Jag vet, för jag är inte aktiv, (men klagar sällan då jag vet att det finns eldsjälar som gör ett hårt jobb och ofta utan cred!) jag har valt att kryssa för det parti som passar bäst ihop med mina tankar och värderingar istället för att engagera mig själv.
Det finns två anledningar till detta: ett, jag är inte tillräckligt intresserad, två min man lägger ner oerhört mycket tid och engagemang varje vecka så det får räcka med en "frånvarande" förälder i denna familjen. Men jag gnäller inte (inte så ofta) utan är mest stolt över att han vill, orkar och tror på något!
Men om jag ska klaga så hoppas jag att alla tar sina rättigheter på störst allvar och går och röstar, för den som struntar i att rösta (rösta blankt är också en röst!)tycker jag även ger bort en stor portion klagorätt!

Nu till nåt mycket trevligare...
Jag har någon i min närhet som fått smaka på sockerdricka! Jag blir avundsjuk och har letat fram min lilla lyckogroda.... vem vet vad som händer!
Totalt antal besökare:
Besök denna månad:
Besök denna veckan:
Besök idag:
Besök online: